معماری-ذهنیات

هدف من از ایجاد این وبلاگ آشنایی با بچه های معماری سراسر کشور و تبادل اطلاعات با اوناس پیشاپیش ممنون از همکاریتون

معماری-ذهنیات

هدف من از ایجاد این وبلاگ آشنایی با بچه های معماری سراسر کشور و تبادل اطلاعات با اوناس پیشاپیش ممنون از همکاریتون

دکوراسیون داخلی

نکاتی درباره دکوراسیون داخلی

1. اگر در بین لوازم دکوراسیون منزلتانشی قدیمی و ارزشمندیوجود دارد، به هنگام چیدمان لوازم به صورتی عمل کنید که شی و یا اشیاء مورد نظر، مرکز توجه قرار گیرند . در ضمن می توانید با "نورپردازی" این جلوه و مرکزیت را مضاعف کنید.  


2. برای کفپوش سرامیک فضایی کوچک، از سرامیک هایی با ابعاد بزرگ استفاده نکنید. همان طور که کاربرد سرامیک های کوچک برای فضاهای بزرگ جایز و مناسب نیست. در واقع وسعت فضا با ابعاد سرامیک مورد نیاز رابطه مستقیم دارد.                                                                                                                                                                                                                                                             3             

 

    . 3از قرار دادن گیاهان و به خصوص گل های طبیعی بودار و معطر در اتاق خواب خود و کودکانتان بپرهیزید. استراحت شما به مدت چندین ساعت در این فضا و تنفس هوایی که عطر گل در آن پراکنده است، احتمال بروز حساسیت را افزایش می دهد، به خصوص برای افرادی که  دارای زمینه مساعدی برای بروز حساسیت هستند. در این شرایط به جای گل های طبیعی از انواع گل های مصنوعی استفاده کنید.


 4. پیش از ایجاد اشکال معماری در قالب سقف های کاذب، آرک، گچ بری ها، دیوارکوب ها و غیره، باید تأثیر ناشی از این عناصر در محیط را در نظر بگیرید. به عنوان مثال ساخت سقف کاذبی با ابعاد بزرگ و مدل دار در  فضائی که از ارتفاع زیادی هم برخوردار نیست، نه تنها زیبا به نظر نمی آید، بلکه سقف موجود را از آنچه که هست کوتاه تر نشان می دهد.


 5. از پرده هایی که از لحاظ طرح و رنگ با محیط مورد نظر هماهنگ نیستند، استفاده نکنید.


 

 6. گستردن یک تخته فرش خوش نقش و نگار برای فضایی که همه ی رنگ ها ملایم بوده و بر روی لوازم، دکوراسیون پارچه ای و حتی سطوح کف ، اثری از طرح ها و نقوش چندان به چشم نمی خورد ، تنوع خاصی به وجود آورده و انتخابی به جا محسوب می شود.


 

 7. کاربرد رنگ های تند برای فضاهایی که افراد به منظور انجام کار در آنجا حضوری طولانی مدت دارند کاری ( به لحاظ دکوراسیونی و روحی روانی ) نادرست است.


 

 8. در پروژه نورپردازی داخل خانه برای حفظ ایمنی بیشتر، نورپردازی پله ها را از یاد نبرید. نصب چراغ در بالا و پائین هر مجموعه پله کافی خواهد بود.


 9. ایجاد یک پالت رنگی مناسب در فضای آشپزخانه، با چرخش رنگ های انتخابی در قالب لوازم دکوراسیون بزرگ و حتی خرده ریزها انجام پذیر است.


 

 10. از کفپوش های پلاستیکی مانند مکالئوم و لینولئوم برای پوشش کف آشپزخانه استفاده نکنید زیرا در مجاورت مستقیم با آب کنده می شوند. 

   

۱۱- مزیت رنگ مرکبات

مخلوط رنگ زرد مرکباتی و سبز متمایل به زرد، هویتی به اتاق نشیمن می‌افزاید و سبب شیک شدن آن می‌شود.
دلیل: دیوارهای سفید طرب‌انگیز و کاناپه سفید رنگ یک پایه بی‌رنگ برای رنگ‌‌‌‌‌های تیره به شمار می‌روند. طرح متقارن یک رسمیت به اتاق نشیمن می‌بخشد. نصب یک کار هنری نیز برای تکمیل این رنگ‌بندی نیز خالی از لطف نمی‌باشد.

۱۲-تکمیل طرح و الگو

این نیمکت گرم و نرم آشپزخانه ترکیبی از عناصر سنتی از قبیل میز چوبی آنتیک و طرح خاصی مثل صندلی‌‌‌‌‌های صورتی خوش رنگ و درخشان می‌باشد.
دلیل: استفاده این رنگ در یک گوشه اتاق، جلوه‌ای خاص به فضا می‌بخشد. برای پشتی‌‌‌‌‌ها هم از همان رنگ نیمکت استفاده کنید. میزی که از چوب بلوط ساخته شده است، حالتی سنتی دارد که شگفت‌انگیز می‌باشد و چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.


۱۳- استفاده از رنگ برای خلق هنر


در یک اتاق با دیوارهای تیره رنگ، یک کار هنری ساده نقطه کانونی خوش منظری را ایجاد می‌نماید.
دلیل: به وسیله قابهای هنر می‌توان رنگ‌‌‌‌‌هایی را به کار برد. پارچه‌‌‌‌‌های ساده‌ای مثل این‌‌‌‌‌ها می‌توانند به طور گروهی به کار برده شوند. برای رنگ اضافه‌تر، از پشتی‌‌‌‌‌ها و گل‌‌‌‌‌های شاداب بهره بگیرید.
۱۴-ترکیب و هماهنگ سازی

کاغذ دیواری به همراه یک طرح فرشینه بزرگ به رنگ‌مایه‌‌‌‌‌های گرم این اتاق نشیمن می‌افزاید.
دلیل: از کاغذ دیواری گرفته تا پرده‌‌‌‌‌ها، همه رنگ‌‌‌‌‌ها شبیه به هم هستند، که اتاق ظاهری رسمی پیدا می‌کند. انتخاب کاغذ دیواری با طرحی بزرگ، راهی ساده برای افزایش رنگ می‌باشد، بدون اینکه از لوازم جانبی استفاده شود.


۱۵- ملموس بودن رنگ


زمانی که اتاقی سفید یا آبی خاکستری باشد، احساس سردی به افراد دست می‌دهد، که در صورت کاربرد رنگ نارنجی، گرمایی خاص به اتاق بخشیده می‌شود.
دلیل: رنگ‌‌‌‌‌هایی همچون نارنجی، رنگ‌‌‌‌‌هایی عالی و تند می‌باشند. رنگ‌‌‌‌‌های مکمل مثل نارنجی و آبی ظاهری دراماتیک و سنتی ایجاد می‌نمایند. می‌توان این رنگ‌‌‌‌‌ها را با استفاده از وسایل اضافی و جانبی به کار برد.


۱۶- رنگ و الگوها


رنگ به اشکال مختلف در این اتاق خواب استفاده شده است. از یک کاغذ دیواری گرافیکی و فرش گرفته تا ملافه‌‌‌‌‌های کتانی شیک، به هر حال ویبرافون نارنجی یا زرد رنگ این اتاق شیک می‌باشد.
دلیل: از آنجا که دیوار و فرش این اتاق طرحی گرم دارد، لوازم فرعی یکپارچه باعث ایجاد آرامش می‌شوند. کاغذ دیواری دارای رنگ تند و مهیج می‌باشد. برای شاد کردن رنگ تند، یک روتختی و آباژور سفید مثمرثمر می‌باشد و آرامشی خاص می‌بخشد.


۱۷- رنگ مایه‌‌‌‌‌های پر طراوت


قرمز، نارنجی و آبی در این فرش سبز رنگ، همه سایه‌رنگ‌‌‌‌‌ها را در این اتاق پذیرایی سنتی و زیبا گردآوری کرده‌اند.
دلیل: فرش باعث مشخص شدن زیبایی همه عناصر رنگی داخل اتاق می‌شود. برای افزایش رنگ غیر منتظره به اتاق، روکش‌‌‌‌‌های آبی صندلی‌‌‌‌‌ها و چوب‌‌‌‌‌های قرمز رنگ استفاده شده‌اند.


۱۸- رنگ‌‌‌‌‌ها صحبت می‌کنند


در تمام این اتاق‌‌‌‌‌های سفید رنگ، صورتی و نارنجی فضایی شاد را ایجاد می‌کنند.
دلیل: رنگ‌‌‌‌‌های مکمل گرم در مقابل مبلمان و دیوارهای سفید جلب توجه می‌کنند. یک کرباس صورتی رنگ نیز در این اتاق استفاده شده است. تقارن نیز به وضوح در این اتاق دیده می‌شود.
۱۹- مقادیر کم رنگ


سبز مایل به زرد به همراه لوازم و دیوارهای قهوه‌ای شکلاتی طراوتی خاص به این اتاق خواب بخشیده است.
دلیل: زردی روتختی، پرده و پشتی‌‌‌‌‌ها نمایی پیچیده ایجاد نموده است. تنها مقادیری از رنگ می‌توانند جلوه‌ای بدیع ایجاد نمایند. و نیز روکش تخت سفید رنگ با دیوارهای قهوه‌ای رنگ هماهنگ شده است.


۲۰- طرح‌‌‌‌‌ها و رنگ‌‌‌‌‌ها


رنگ مایه‌‌‌‌‌های آبی روشن، پایه و اساس این اتاق خواب هستند، اما بافت‌‌‌‌‌های جالبی مثل پرده‌‌‌‌‌های بافته شده، لحاف دوخته شده، شیوه‌ای فریبنده ایجاد نموده‌اند.
دلیل: پرده‌‌‌‌‌هایی که پشت پنجره نصب شده‌اند، باعث گرم شدن اتاق خواب به طور طبیعی می‌شوند. تختخواب ساده است، اما روتختی آن جالب است. پشتی‌‌‌‌‌های راه راه ساده همراه با دگمه‌‌‌‌‌های آن جلوه‌ای خاص دارند. روتختی نارنجی رنگ و گلدان لاله نیز فضایی دلنشین ایجاد نموده‌اند.

 
۲۱- رنگ در فرم‌‌‌‌‌های مختلف


رنگ دیوارهای سفید این اتاق به خاطر وجود اثاثیه و مبلمان رنگارنگ با پارچه‌‌‌‌‌های متنوع محو شده است.
دلیل: اگر چه هر کدام از اثاثیه‌‌‌‌‌ها دارای رنگی متفاوت است، به خاطر کار هنری ساده آویزان شده در بالای شومینه همه سایه رنگ‌‌‌‌‌ها را نمایان می‌سازند. طرح روی صندلی راهی مطلوب برای ایجاد یکپارچگی است. کاناپه چرمی و صندلی چوبی کنتراست جذابی ایجاد نموده است.


۲۲- ویژگی و سبک کاغذ دیواری

کاغذ دیواری زیبا در رنگ‌‌‌‌‌های با شکوه این اتاق پذیرایی را به مکانی شگفت‌انگیز تبدیل نموده است.
دلیل: اغلب کاغذ دیواری جدید بر طرح‌‌‌‌‌های قدیمی و کلاسیک برتری دارد. ظرافت کاغذ دیواری از ترکیب رنگ‌‌‌‌‌های پاییزی و غنی نشات گرفته است. برای‌ ‌‌‌‌هایلات کردن زیبایی طرح، بقیه مبلمان ساده و بیرنگ انتخاب شده‌اند.


۲۳- تک رنگی حیرت آور


سایه‌‌‌‌‌های سبز رنگ در اثاثیه و پارچه‌‌‌‌‌ها ظاهری شاداب به اتاق خواب بخشیده‌اند.
دلیل: سایه‌‌‌‌‌های این رنگ در یک طرح باعث انسجام می‌باشند. وسایل بیرنگی همچون تختخواب و لامپ سفید، رنگ سبز را از هم باز می‌سازند.


۲۴- ترکیب و هماهنگی


از ترکیب رنگ‌‌‌‌‌هایی مثل این صندلی کتان شطرنجی و پشتی طرح دار، ابایی نداشته باشید.
دلیل: طرح‌‌‌‌‌ها با هم ترکیب یافته‌اند. در غیر اینصورت ظاهری شلوغ و در هم و برهم ایجاد می‌شود. آذین‌بندی‌‌‌‌‌های یکدست روی صندلی کتانی و پشتی سفید از رنگ پشتی طرح دار ایجاد شده‌اند.


۲۵- رنگ روستایی


این اتاق خواب دارای پرده‌‌‌‌‌های سبز مایل به زرد است. پرده‌‌‌‌‌ها به خاطر رنگ پر طراوت خود، مرکز توجه این اتاق پذیرایی هستند. پنجره‌‌‌‌‌ها خیلی متقارن هستند، از این رو، رنگ گرم توازن اتاق را برهم نمی‌زند. طرح‌‌‌‌‌های روی پرده ظرافت بدیعی به اتاق بخشیده‌اند.


۲۶- میزان رنگ



گاهی اوقات رنگ‌‌‌‌‌ها با مایه‌های کم به کار می‌روند، همان طور که به وسیله وسایل و میز این اتاق مشخص می‌باشند.
دلیل: برای ایجاد ظاهری ساده، رنگ‌‌‌‌‌ها به طور ظریف در این اتاق سفید رنگ به کار برده شده‌اند.

۲۷- اهمیت فرش
این فرش جالب که در این اتاق پذیرایی استفاده شده است، میزانی از رنگ را با خود به همراه دارد. فرش‌‌‌‌‌های طرح‌دار زیبا راهی برای افزودن رنگ به هر اتاقی هستند. و این اتاق هم به وسیله فرش و وسایل پذیرایی دارای جلوه‌ای خاص شده است.


۲۸- نتیجه مطلوب



کوسن‌‌‌‌‌های سبز و آبی راه‌راهی که استفاده شده‌اند آشپزخانه را به مکانی دنج و راحت تبدیل کرده‌اند. از آنجا که پنجره‌‌‌‌‌ها در گوشه بدون پرده هستند، این کوسن‌‌‌‌‌ها فضا را تعدیل ساخته‌اند. راه‌راه یا شطرنجی یک طرح کلاسیک می‌باشند که به مرور زمان دمده نمی‌شوند، به ویژه اگر در قالب‌‌‌‌‌های آرام بخشی به کار گرفته شوند.


۲۹- قهوه‌ای‌‌‌‌‌های غنی


در این اتاق نشیمن دنج همه شیوه‌‌‌‌‌ها با استفاده از پارچه‌‌‌‌‌های جدید، میز قهوه‌ای رنگ و صندلی سنتی ترکیب شده‌اند. هر پارچه طرح‌داری در این اتاق جدید است. و در کنتراست با صندلی کتانی کلاسیک می‌باشد. و نیز وسایل آبی و قهوه‌ای رنگ جدید به نظر می‌رسند.


۳۰- وسایل چینی


این کمد چینی آلات سفید رنگ در آشپزخانه یا وسایل آنتیک رنگارنگ پر شده است. گلدان‌‌‌‌‌ها و کاسه‌‌‌‌‌های چینی دارای ظرافت و قشنگی منحصر به فردی هستند. دستمال‌‌‌‌‌های رنگی بالای کمد نیز رنگ را به فضا اضافه نموده‌ان

نظرات 3 + ارسال نظر
نیلوفر پنج‌شنبه 28 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 12:40 ق.ظ http://mankantopolo.blogsky.com

سلااااااااااااااااام فرزانه جان
منم هم رشته ای
از معماری نمی نویسم اما بهت سر میزنم
چقدر خووشکلن این معماری داخلی ها

سلام عزیزم شما لطف دارین
منم خوشحال میشم بیشتر بشناسمتون

امیرحسین پنج‌شنبه 28 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 07:16 ق.ظ http://iarchi.blogsky.com/

به وبلاگ شما لینک دادم

سینا پنج‌شنبه 28 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 03:58 ب.ظ http://omide-ma.blogsky.com

معماری داخلی در ایران خلی بهش اهمیت داده نمیشه ولی همانطور که شما گفتین واقعا از لحاظ روانشناسی , رنگها و نوع تزئین خیلی خیلی تاثیر گذاره.
راستش من از این مطلب خیلی خوشم اومد.
عکس اولی که در مورد رنگ مرکبات بود خیلی زیبا طراحی شده بود و عکس آخر هم من رو یاد نقاشی مرحوم استاد کمال الملک انداخت.جاییکه سیب و آئینه و گلدان هستش.
واقعا دست مریزاد

این بخار اینه که هموطنان عزیز از خونه فراری هستن چون آسایش اونها رو فراهم نمی کنه مطمینا اگه خونه ها در محلی به دور از تشویش شهری بود و از عوامل جوی دور بود اونوقت سعی داشتن در تکاملش
حالا فکر کنین خونه شما تو این گرمای تابستون آفتاب از هر طرف بیاد داخل...سر و صدای ساختمون بغلی هم بیاد...برقها قطع باشه اونوقت با بهترین دکوراسیون داخلی هم ازش فرار می کنین
به همین دلیل فقط یه ۴دیواری بهمون تحویل میدن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد